بنیاد دانشگاهی فردوسی به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا موفق نشد مراسم گردهمایی خیران را برگزار کند. این مراسم پس از چند سال به همّت بنیاد و به لطف مسؤولان هتل پردیسان، که به رایگان سالن اجرای مراسم را در اختیار گذاشتند، در 13 بهمن 1401 در تالار اجتماعات هتل پردیسان برگزار شد.

در ساعت 16 میهمانان مراسم یکی یکی وارد و برای پذیرایی به قسمت مربوطه هدایت شدند. خوش و بش و گپ و گفتگوی صمیمانه در حین پذیرایی نشان از حال و هوای این مراسم داشت: گرهمایی خیّران و نیکوکاران بنیاد بعد از سالها. مراسم با حضور تعداد قابل توجهی از خیّران و نیکوکاران بزرگوار بنیاد دانشگاهی فردوسی رأس ساعت 16:30 با قرائت قرآن و صلوات خاصه حضرت رضا (ع) و سرود جمهوری اسلامی ایران رسماً آغاز شد وتا ساعت 30/19 ادامه پیدا کرد.

در ابتدا جناب آقای مهندس فرامرز یغمایی، رئیس هیئت مدیرۀ بنیاد، به میهمانان خیر مقدم گفته واظهار داشتند:«این مجلس، محفل خودتان است. بنیاد دانشگاهی فردوسی نزدیک به 20 سال است که فعالیتهایش را به همّت شما شروع کرده است. کار بنیاد شبیه کار کشاورزی است که در زمین دیم بذر می پاشد به این امید که بارشهای خداوندی بر سر این بذرها ببارد و این بذرها بار بدهند؛ بار مهربانی، عشق، مهر و محبت، همدلی و همیاری. این را هم قبول کنیم که وقتی دانه های این بذرها برویند ممکن است که باد اینها را به راهها و جاهای دورتر ببرد. باور کنید این بذری که کاشتید به هر کجای دنیا که برود نتیجۀ آن مهربانی و عشق و دوستی خواهد بود. در دو سال گذشته به دلیل کرونا نتوانستیم محفل خیّران را با حضور شما برگزار کنیم ولی باید این مراسم سالی یکبار برگزار شود. ضمناً در این مراسم از بعضی از خیّرانی که برای بنیاد زحمت می کشند به عنوان نمونه تشکر می کنیم وگرنه همه شما با قدمها و افکارتان برای بنیاد زحمت می کشید و کارهای خوبی برای جوانان در آینده انجام می دهید. در پایان آرزوی سلامتی برای تک تک شما دارم. میزبان شما هستید. به مجلس خودتام خوش آمدید».

در ادامه، جناب آقای دکتر احد ضابط، رئیس محترم دانشگاه، سخنانی را ایراد فرمودند. ایشان ضمن تبریک ایام رجبیه، میلاد امام جواد (ع) و حضرت علی (ع)، و متناسب با فضای جلسه اظهار داشتند:«در آستانه تولد حضرت علی (ع) هستیم شخصیتی که وقتی چاهی می کندند و به آب می رسیدند همان موقع قلم و کاغذ می خواستند تا آن را وقف کنند». ایشان سپس با اشاره به آیۀ افتتاحیه مراسم: «و تَرَی الجبالَ تَحسَبُهاجامده و هِی تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب صُنعَ اللهِ الذی أتقَن کُلَّ شیء انَّهُ خَبیرُ بِما تَفعَلُونَ» بر کیفیت عمل تأکید نمودند و فرمودنداتقن در آیه برابر با کیفیت است و آفریده های خداوند با کیفیت است و در تعریف کیفیت گفته اند که برآوردن خواست مشتری و یا بیشتر از آن است و چون خداوند خواسته های انسان را می داند، آفریده های او که برای انسان است برابر با خواست انسان و یا بیشتر از آن است. در اینجا انسان مشتری است و عکس آن نیز صادق است و برابر آیۀ شریفۀ «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه» خداوند مشتری انسان است و انسان باید خداوند را با اعمال باکیفیت راضی کند و از خداوند بخواهد آن گونه که او می خواهد عمل کند (و اسْتَعْمِلْنِی بِمَا هُوَ أَرْضَی).جناب آقای دکتر ضابط به استناد دعای امام زمان (عج) که در آغاز سخن قرائت نمودند به بیان ویژگی های استاد، دانشجو، و اغنیا پرداختند و گفتند عالِم و استاد باید اهل زهد و نصیحت باشد(علی علمائنا بالزهد و النصیحه) و شاگردپروری نماید وگرنه نمی تواند دانشجو را آن گونه که لازم است تربیت نماید و متعلم و دانشجو نیز باید انگیزه و رغبت و امید داشته باشد(و علی المتعلمین بالجهد و الرغبه) و اغنیا هم متواضع و گشاده رو(و علی الأغنیاء بالتواضع و السعه) یا اهل توسعه باشند و فضایی را فراهم کنند که آن فضا خودش وسعت بگیرد و خلق ثروت کند.

ایشان پس از این توضیحات به بیان نیازهای دانشگاه پرداختند و فرمودند دانشگاه، برنامۀ توسعه ای را سالها قبل تصویب کرده است و باید اجرا شود. گرچه هزینه هایش رقم بالایی است و بر عهدۀ دانشگاه می باشد ولی حضور خیّران عزیز نیز در این وادی بسیار اهمیت دارد و مناسب است ورود پیدا کنند. عمدۀ این برنامه های دانشگاه، به سمت توسعۀ نوآوری است. دانشگاه از مرحلۀ نسل یک و دو عبور کرده ولی هنوز نمی توانیم بگوییم که وارد دانشگاه نسل سوم شده ایم. اما باید دانشگاه، کارآفرین و تأثیرگذار در جامعه باشد تا بتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد. رسالت این چنین دانشگاهی برابر دعای یاد شده تربیت انسانها با الجُهد و الرغبه است. رغبت وقتی در دانشجو خواهد بود که بداند این درسهایی که فرا گرفته است چگونه مفید واقع می شوند. چگونه باید از آن استفاده کند و چگونه آن را تبدیل به توسعه و ثروتکند. برای این منظور باید او در فضای مناسب فناوری و توسعه قرار گیرد. دانشگاه مصوبه تأسیس پارک فناوری را دارد و زمینه های این برنامه تهیه شده است و درصدد هستیم تا به آن سو حرکت کنیم و برای دانشجو فضایی را آماده کنیم تا بتواند با دانشی که دارد خلق ثروت کند.

ایشان در پایان صحبتهایشان از سرکار خان فضل خراسانی و جناب آقای دکتر مصلی نژاد که در جلسه حضور داشتند قدردانی کردند.

کلیپ گزارش عملکرد بنیاد از زبان دکتر ابوالفضل باباخانی، مدیر عامل محترم بنیاد دانشگاهی فردوسی، بخش بعدی مراسم بود.چکیدۀ سخنان ایشان بدین شرح است: «فعالیت های بنیاد دانشگاهی فردوسی را در سه بخش می توان خلاصه کرد:

  • ساخت و ساز فضاهای فیزیکی و فعالیتهای عمرانی و تهیه و تأمین تجهیزات؛ برخی از اقدامات شاخص در این حوزهعبارتند از ساخت خوابگاه متأهلین؛ ساختمان بقا؛ تأسیس خوابگاه مریم؛ ساخت خوابگاه پردیس 5؛ تأسیس مجتمع رفاهی، فرهنگی و دانشجویی زنده یاد حاج احمد ناظران؛ تأسیس مجتمع خوابگاهی اندیشه؛ ساخت مجتمع خوابگاهی بنیاد«پردیس7»؛ ساخت خوابگاه دکتر محمد فرهادی توسط بنیاد فرهنگی مصلی نژاد؛ پروژۀ در حال ساخت سرای زنده یاد مهندس سید جواد شهرستانی. توضیح اینکه تعداد کل زیربنای سراهای بنیاد 43046 مترمربع و تعداد تخت های دانشجویان مجرد 1930 تخت و مجموع تعداد آپارتمان های متأهلین 125 باب می باشد.
  • ایجاد امکانات رفاهی دانشجویان واجد شرایط: برخی از فعالیتهایشاخص بنیاد عبارتند ازاعطای وام ضروری و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان، کمک به پرداخت شهریه دانشجویان؛ کمک به پرداخت اجاره بهای خوابگاه دانشجویانپسر نوبت دوم، درمان بیماریهای صعب العلاج دانشجویان؛ شارژ کارت تغذیه، تهیه گوشی های هوشمند، تبلت، تجهیزات صوتی و تصویری برای دانشجویان کم برخوردار؛ برگزاری بازارچۀ مهربانی؛ انعقاد تفاهم نامه های «ماهر محبی» و «مرتضایی»جهت حمایت مالی از دانشجویان؛ راه اندازی مددکاری بنیاد با همکاری «موقوفۀ ملامحمد خان»؛ تهیه لباس برای مراسم فارغ التحصیلی.
  • کمک به ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه: برخی از این فعالیتها عبارتند از: اهدای جایزه به دانشجویان رتبه های اول، دوم، و سوم همۀ رشته ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی؛ اهدای جایزه به دانش آموختگان برتر؛ اهدای جایزه به دانشجویان پژوهشگر برتر در زمینۀ شاهنامه، فردوسی، و فردوسی شناسی؛ اهدای جایزۀ سالانه به استاد برجستۀ دانشگاه؛ اهدای جایزه به دانش آموختگان برتر دوره های کارشناسی؛ انعقاد تفاهم نامۀ سه جانبه همکاری های مشترک علمی- پژوهشیبین دانشگاه، مجمع خیرین توسعه فنی حرفه ای و بنیاد برای توسعه مهارت آموزی.

همزمان با نوزدهمین سال تأسیس بنیاد از کتاب تاریخچۀ شفاهی بنیاد با نام «بنیادی از دانایی و وارستگی» گردآوری و تدوین دکترعلی باغدار دلگشا رونمایی شد. پس از رونمایی، از جناب آقای دکتر دلگشا، نویسنده کتاب، دعوت شد تا گزارشی دربارۀ این اثر ارائه کند. ایشان اظهار داشتند: «ساختار و پایۀ تاریخ شفاهی در خصوص بنیادهای خیریه مانند بنیاد دانشگاهی فردوسی بر چهار پایه استوار است. نخست ارج گذاری است و صد البته بزرگانی که دغدغۀ انجام فعالیت در این عرصه را دارند نیازی به این ارج گذاری نداشته و نخواهند داشت. دو دیگر آنکه فرایند تشکیل یک نهاد و ساختار سازمانی آن مورد تحلیل قرار می گیرد. عامل سوم، پاسداری از اهدافی است که پایه گذاران چنین بنیادی به آن اهتمام داشته اند و نکتۀ چهارمی که شاید برای نسل ما، نسل جوان، باید الگو باشد این است که این تحقیق یک الگو و یک ساختار مقایسه ای و تحقیقی دارد.

کلیات طرح تاریخ شفاهی بنیاد دانشگاهی فردوسی از مهرماه 1400 آغاز شد و در اردیبهشت 1401 به اتمام رسید و در مردادماه هم منتشر شد. کتاب به چهار قسمت تقسیم شده است: فصل اول بررسی نقش خیرین در توسعۀ نظام آموزش عالی در تاریخ ایران از سالهای اواخر دورۀ قاجار تا حال حاضر.فصل دوم بررسی گروههای خیرخواهانه ای که قبل از تشکیل بنیاد در دانشگاه فردوسی فعالیت می کردند مانند گروه عمران دانشگاه. بخش سوم مجموعه ای از اسناد و مکتوباتی که از بدو تشکیل طرح تأسیس بنیادتا حال حاضربه کتابت درآمدند. و بخش چهارم که بخش اصلی کتاب است مصاحبه هایی است که با افراد اثرگذار در بنیاد انجام شده است و نزدیک به 80 ساعت مصاحبه را در بر می گیرد.

دکتر دلگشا با گرامی داشتن یاد بزرگوارانی همچون جناب آقای مهندس باقرزاده، جناب آقای مهندس شهرستانی، جناب آقای حکیمیان، و جناب آقایاشتیاق حسینی که در فرایند انجام کار گردآوری تاریخ شفاهی بنیاد امکان مکتوب نگاری از جانب آنها وجود نداشت اظهار کردند در بخش چهارم به این عزیزان پرداخته شده است. ایشان در ادامه فرمودند از زمان انتشار کتاب در مردادماه تا به امروز افراد خیّر دانش دوست دیگری در بنیاد نقش آفرینی داشته اند مانند سرکار خانم فضل خراسانی. مطمئناً این مسیر باز هم نمونه های عینی دیگری خواهد داشت. امیدواریم در چاپ های بعدی کتاب مکتوب نگاری از جانب ایشان داشته باشیم. نکته دیگر این که کلام-روایت شاخص در این مصاحبه ها آن بود که این افراد از گروههای دغدغه مند و مسؤولیت پذیر بوده اند. برای امروز الگو هستند و برای آینده الگویی افزون تر.

در پایان،دکتر دلگشا بیتی از مولانا را خواندند که در سرتاسر مصاحبه ها همیشه از نظر ایشان می گذشت:

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه حاصل / تو یکی نه ای هزاریتو چراغ خود برافروز

در پایان صحبتهای ایشان عزیزانِ روی صحنه (جناب آقایان باباخانی، ضابط، ناظران، ناظری، مستشاری، دلگشا) با این اثر ارزشمند عکس یادگاری گرفتند.

اجرای نمایشنامۀ «مهرنامه» به نویسندگی و کارگردانی جناب آقای جانفدا و با اجرای گروه هامش(متشکل ازآقایان: رسول محمدنیا، امیر زارع، و خانم ها: ساناز هاشمی، زینب برات زاده) آهنگساز: آقای علی پور عطایی، نوازنده: آقای ساسان امیری)یکی دیگر از بخشهای این مراسم بود. داستان «مهرنامه» از این قرار است: فردوسی قصد دارد داستان جدیدی بسراید و در جستجوی مضمون در بین تماشاچیان می گردد. ناگهان می بیند خانمی نیکوکار با یکی از استادان قدیمیش درد دل می کند و مدام نگران چیزی است که خود نمی داند. استاد که قصد رفتن به بنیاد دانشگاهی فردوسی را دارد او را با خود همراه می سازد.

در جای دیگر دختری از روستایی محروم، که به دانشگاه راه یافته، برای خبرنگار از مشکلاتش می گوید و این که به علت کمبودهای مالی و نبود امکانات و خوابگاه قصد ترک تحصیل داشته و ناگهان تابلوی خوابگاه خیّرسازِ تازه افتتاح شده ای را دیدهو امیدش باز می گردد. او آرزو کرده ای کاش می توانسته داستان زندگیش را برای خیّران تعریف کند. سرگذشت دانشجو پررنج، مملو از احساس و تأثربرانگیز است. اکنون خانم خیّر و استادش به محل بنیاد دانشگاهی فردوسی رسیده اند و خانم خیّر گم شده اش را در همیاری با بنیاد می یابد؛ جایی که به رشد خرد و دانش و ساختن انسانهایی برای آیندۀ ایران اهمیت می دهد.

بخش مهم مراسمِگردهمایی صمیمانۀ خیّران بنیاد، تقدیر از نیکوکاران بنیاد بود. در این قسمت از سرکار خانم فضل خراسانی، که با تنظیم «صلح نامه» منزل مسکونی خود را برای ایجاد مرکز «نو آوری و فناوری» به منظور حمایت از دانشجویان نخبۀ دانشگاه فردوسی به بنیاد اهدا نمودند و نیز از جناب آقای مهندس محسن نیک نژاد، که هزینه های ساخت ساختمان نساجی را در دانشکده مهندسی تأمین نمودند و همینطور از جناب آقای دکتر محمد ابراهیم رحمانی و همسرشان، سرکار خانم دکتر شهین رضائی، که  با تنظیم «صلح نامه» منزل مسکونیخود واقع در سجاد شهر  و سه باب آپارتمان و کلینیک دندانپزشکی خود را  که حاصل تلاش های گرانبهای آنهاست برای اهداف خیرخواهانه به بنیاد اهدا نمودند و نیز از جناب آقای دکتر عباس مصلی نژاد، چهرۀ شناخته شده ای که همه حضار با خدمات مؤثر ایشان به مراکز آموزشی سراسر کشور آشنا هستند، با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد. ایشان به نمایندگی از بنیاد فرهنگی مصلی نژاد, خوابگاهی را در پردیس دانشگاه فردوسی بنا کردند و به رسم قدردانی از خدمات آقای دکتر محمد فرهادی آن را به نام ایشان نامگذاری کردند.

بنیاد در ادامۀ مراسم تقدیر از خیّران، از استادان و همکاران همیار خود به خاطر همکاریهای مداوم و مؤثرشان با بنیاد تقدیر کرد:

از جناب آقای دکتر علیرضا کوچکی، چهرۀ ماندگار دانشگاه فردوسی مشهد که در همۀ فعالیتهای بنیاد همواره یاریگر بنیاد هستند. ازجناب آقای دکتر علی حائریان اردکانی، استاد پیشکسوت دانشگاه که از ابتدای تأسیس بنیاد تا کنون به عنوان رئیس کمیته علمی و پژوهشی یاریگر بنیاد در این زمینه و فعالیتها هستند، از جناب آقای دکتر حمید رضا ابراهیمی ویشکی، استاد ارجمندی که در همۀ فعالیتهای بنیاد در کنار بنیاد هستند، از جناب آقای دکتر خلیل مافی نژاد، که در چند سال گذشته با حضور فعال خود در کمیته علمی و پژوهشی بنیاد را یاری می کنند،از جناب آقای دکتر محمد رضا توکلی زاده، که با کمکهای خیرخواهانه و عضویت در کمیته های علمی و پژوهشی به بنیاد کمک می کنند، از سرکار خانم دکتر فاطمه هادوی، که علاوه بر عضویت در کمیته علمی و پژوهشی، عضو مؤثر هیئت امنا و هیئت مدیره هستند و همواره در فعالیتهای اجرایی بنیاد نقش مؤثری داشته و دارند،از جناب آقای دکتر محمد تقوی، که در کمیته روابط عمومی نقش مؤثری در توسعه فعالیتهای این کمیته داشته اند،همینطور از جناب آقای دکتر سلمان ساکت، که با ایده ها، نظرات و همکاریهای ارزندۀ خود همواره یاریگر بنیاد هستند، نیز از جناب آقای دکتر عباس یوسفی، که علاوه بر عضویت در کمیته علمی و پژوهشی نقش مؤثری در هیئت امنا و هیئت مدیره بنیاد به عهده دارند و از جناب آقای دکتر غلامحسین نوعی، که همواره با قلم و بیان خود یاریگر بنیاد در انجام فعالیتها هستند، تقدیر و تجلیل کرد. برای پرهیز از طولانی شدن برنامه لوح تقدیر همۀ این عزیزان در پایان مراسم به آنهاتقدیم شد.

در پایان این قسمت، ازدانشجویان برتر کنکور که بورسیه بنیاد هستند نیز تقدیر گردید: از جناب آقایان جواد امیر زاده گرده و سیّد شهاب الدین شهر آشوب، و سرکار خانمها مینا جمشیدی و بهار محمدی ثانی کاخکی بورسیه در رشته مهندسی کامپیوتر و همینطور از سرکار خانمها مهسا حق نویس، ستاره هاشم پور، یاسمن خوش نیت، لیلا ارجمند بورسیه در رشته علوم کامپیوتر، و سرکار خانم زینب لسانی بورسیه در رشته روانشناسی.

در پایان مراسم به همۀ میهمانان برنامه بستۀ هدیه بنیاد شامل دو کتاب «بنیادی از دانایی و وارستگی» نوشتۀ دکتر علی دلگشا و «فرزانۀ توس» نوشتۀ دکتر سلمان ساکت اهدا شد

برای دیدن تصاویر این مراسم  اینجا کلیک کنید.