روز شنبه بیستم اسفند ماه بنیاد میزبان جناب آقای دکتر محمود مهدوی دامغانی، استاد بازنشسته و مترجم نامدار، بود. ایشان در ساختمان اداری بنیاد حضور پیدا کردند و گفتگوی صمیمانه ای با مسؤلان بنیاد داشتند.

در این نشست گرم و صمیمانه جناب آقای دکتر باقری گزارش کوتاهی راجع به بنیاد، خیّران آن، و فعالیتها و اقدامات بنیاد عرضه کردند.

استاد مهدوی دامغانی نیز ضمن تقدیر و تجلیل از مسؤلان بنیاد با بیان این نکته که بنای اسلام راستین در اولین آیۀ قرآن آمده است: «ذلک الکتاب لاریبَ فیه هُدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیبِ و یقیمونَ الصلوهَ و مّما رَزَقنهم یُنفقونَ» اظهار داشتند انفاق مقدم بر هر چیزی است و از تأکید قرآن بر انفاق و تأکید احادیث قدسی بر اعمال سعادت بخش گفتند و این حدیث ارزنده را ذکر کردند که «بندۀ من همواره به من با کارهای خیر نزدیک می شود. تا جایی که این بنده ام را دوست می دارم همین که او را دوست داشته باشم او هر چه میشنود گفته من را میشنود هر چه میبیند از من میبیند». دکتر مهدوی در ادامه گفتند: یکی از آیات انفاق که پاداشش را فقط خدا میداند نماز شب است. مؤمنان نیم شبان پهلوهایشان را از بستر می کَنند خدای خودشان را نخست با آزمندی و سپس با بیم می خوانند و نماز شب به جا می آورند و از آنچه روزیشان داده شده انفاق می کنند. اگر بنا باشد مؤکدات قران را در جهت سعادتمند کردن پیروان قرآن مشخص کنیم، بی تردید مسأله انفاق، همدردی و همگامی در امر خیر بزرگترین مسأله است. در دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه حضرت سجاد (ع) می فرماید : اَللّهُمَّ... وَ اَجْرِ لِلنّاسِ عَلى يَدِىَ الْخَيْرَ وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لى مَعالىَ الاَْخْلاقِ وَ اعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ؛ خدايا به دست من براى مردم خير و نيكى جارى ساز و آن را با منّت گذارى من تباه مكن، و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخرفروشى نگاه دار در ادامه حضرت می گوید: «پروردگارا! همان قدر از تو عمر میخواهم که در فرمانبرداری از تو باشد اگر بنا باشد اهریمن بر من حکومت کند پیش از اینکه اهریمنی بشوم مرا به سوی خودت فرابخوان». و در دعای 38 صحیفه سجادیه هم می خوانیم: خدایا! از تو پوزش می‌خواهم دربارۀ ستمدیده‌ای که در حضور من به او ستم شده و من عذرخواهی و یاریش نکردم؛ و از احسانی که نسبت به من شده و سپاسش را به جا نیاوردم؛ و از نیازمندی که از من درخواست کرده و من او را برنگزیدم و بر خود برتری ندادم.

ایشان در ادامه صحبتهایشان فرمودند: عزیزان خیلی خدا را شکر کنید که در راهی هستید که خدمت به خلق می کنید و واقعا در بارگاه خدا در انجام کارهای خیر نه تنها دین مطرح نیست بلکه نوع آفرینش هم مطرح نیست .به انسانها به حیوانات و به بقیه. کاری که عهده دارش هستید مُزدش را از خدا بخواهید. کاری که انجام می دهید نه به امید ستایش خلق باشد نه به امید نام. بگویید خدایا به نیت تو انجام می دهم. ایشان به این نکته مهم هم اشاره کردند که در کار خیر و در کمک کردن کمیت مطرح نیست در کمک کیفیت مطرح است. و در پایان سخنانشان اظهار داشتند کاری را که انجام می دهید با امید انجام بدید.

جناب آقای دکتر مهدوی از بین خیران بنیاد از جناب آقای مهندس فقیه زاده و زنده یاد عباس حکیمیان به نیکی و بزرگی یاد کردند. در آخر هم آرزوی سلامتی و توفیق برای خیران و مسؤلان و دست اندر کاران بنیاد داشتند. ایشان در پایان سخنانشان از بنیاد و عملکردش تقدیر و تندرستی و توفیق را برای همگی آرزو کردند.

در پایان جلسه دو کتاب «بنیادی از دانایی و وارستگی» گردآوری دکتر علی دلگشا و «فرزانه توس» نوشته دکتر سلمان ساکت به استاد مهدوی دامغانی اهدا شد.